Az ezeregyéjszaka álma

Posted: november 28, 2010 in Uncategorized
Címkék: , , , , , ,
Az ébenfekete fiú hangtalanul lépett ki a homoktengerre, s közben ügyelt rá, hogy véletlenül se keltse fel a kunyhóban alvó szüleit. Gyors és szabad mozgású volt, hisz a sivatag gyermekeként született. Teste tűrte a perzselő nappalokat, s a velőtrázóan hideg éjjeleket is. Már nem rázta meg az égető homok, a kiszáradt torok, s a portól nedvezni vágyó szem. Korát nehéz lett volna pontosan megállapítani, de még kisgyerek volt, ez tisztán látszott rajta. 

 

Aznap éjjel a lágy, ringatózó sivatagi szél súgta neki, hogy fel kell kelnie. Nem is csalódott benne, hisz alighogy kilépett az ajtón egy szokatlan teremtményt vett észre. A kalyibától alig pár lépésnyire egy róka ült.

Az állatnak hosszú, selymes, fehér bundája volt. A szeme csak úgy csillogott a sötétben, s farkát időnként meg-megrándította, jelezve, hogy nem ér rá, hogy kevés az idő. Ugyan sokkal nagyobb volt, mint egy átlagos róka, a fiú mégsem tartott tőle. Egy pillanat alatt elindult az éjszaka fehér teremtménye felé, mire az megfordult, és követhető tempóban elhagyta az emberlakta területet.

Amikor kellő távolságba értek a tábortól, a róka hirtelen leült, s bevárta az őt követő gyermeket. Egy ideig csak mereven nézték egymást, majd végül a fiú megszólalt.

– Mit csinálsz itt róka?

– Nem róka vagyok. Te is tudod. – válaszolta. Hangja szelíd volt, ám egyszerre kemény is. Nem is beszélt, inkább suttogott, mint a kellemes sivatagi szellő. – Én vagyok a jövő, a remény, az igazság. Maga a rejtelmes sivatag vagyok.

– És mégis mit keresel itt?

– Egyszerű. Azért jöttem, hogy meséljek neked.

– Tényleg? – kérdezte meghökkenve a fiú – Miről fogsz mesélni?

– Rólad. Arról, hogy mi fog veled történni.

– A jövőről fogsz mesélni? – kerekedett el a fiú szeme.

– Szeretnéd, hogy a jövőről meséljek? – kérdezte a róka válasz helyett.

– Nem is tudom. – habozott a gyermek – Azt mondják, hogy rossz az, ha az ember előre tudja mi fog történni.

– Na és ha szép jövő vár rád?

– Miért? Rossz jövő is várhat rám? – hitetlenkedett a fiú.

– Bárkire leshet rossz végzet.

– Én nem akarom, hogy rossz dolgok történjenek. Inkább mondd el!

– Rendben. – Egy ideig hallgatott az állat, s közben elgondolkozott, hogyan is kezdhetne bele a mesébe. – Mit gondolsz, anyukád szereti apukádat?

– Persze, mindig is szerették egymást. – mosolygott a gyermek.

– Igen. Anyukád valóban szereti apukádat… – egy mély lélegzetet vett, majd befejezte – de holnap más férfit fog szeretni.

A fiú arckifejezése egy pillanat alatt megváltozott, s a keserűség mérgezte meg lényét.

– Akkor apu nagyon szomorú lesz.

– Bizony, szomorú lesz. – A róka tudta, hogy az elkövetkezendő szavaival fogja talán végleg összetörni a gyermeket, de folytatnia kellett. – Dühös is lesz, s olyanokat fog tenni, amit később megbán.

– Akkor semmi gond, anyu biztos megbocsájt neki.

– Nem fog tudni. – rombolta le a gyermek utolsó mentsvárát is.

– Miért nem?

– Mert az anyukád halott lesz… meg fogja ölni az apád.

– Nem, az nem lehet. – tiltakozott a fejével a fiú, de a szemébe könnycseppek szöktek. – Mi lesz akkor velem?

– Te lelkileg összetörsz, s elveszted az életkedved. – Tudta, hogy szavai a létező legkegyetlenebb szavak, mégsem hagyhatta abba. – Ezt követően elszegődsz egy gazdag kereskedőhöz, aki eltart majd téged, ám cserébe neked szeretned kell őt, s esténként vele kell majd hálnod. Egy idő után már nem csak ővele kell ezt tenned, hanem a barátaival, s azoknak a barátaival is. Végül beteg leszel a sok szeretettől, s senki sem fog segíteni rajtad. A kereskedő dühös lesz, mert neki is átadod a betegséget. Eldob magától, s az utcára kerülsz. Pár évig még koldusként fogsz tengődni, de ezek nem lesznek kellemes évek. Végül az ifjúkorod közepén jár le az időd, akkor pereg majd le az utolsó szem is a nagy homokórában. Talán a betegség, talán az éhség végez majd veled, de az is lehet, hogy a szomorúság.

A fiú először térdre rogyott, s előtte a hűvös homokon apró pontokként jelentek meg a sós esőcseppek. Majd keservesen felnyögött, teste rángatózott, s légzése ritmustalanra váltott. Miközben levegőért kapkodott homok került a szájába, s a tüdejébe is. A fehér róka lábai előtt szenvedő ébenfekete gyermek lassan eggyé vált a sivataggal. Lelke összetört, s képlékeny lett, mint a homok, majd teste megszilárdult, s örök lett, mint a Nap.

Végül lenyelte könnyeit, feltérdelt, s az előtte megtestesülő fehér istenségre meredt.

– Miért mondtad el ezt nekem róka?

– Mert szerettem volna, hogy lásd te is, mi vár rád, hogy miért kell élned.

– Van értelme, ezért élnem?

– Szeretném hinni, hogy van – suttogta – Hiszem, hogy vannak szép dolgok, amelyekért érdemes élni. Ha nem lennének, a világ értelmetlen lenne. Ha nem lennének csodák, akkor én sem léteznék. Ha nem lennének lehetőségek, akkor én sem lennék most itt.

– Azt mondod, hogy változtathatok még rajta?

– Nem tudom. Én csak azt látom, ami a jelenből következik. A mostani valóságból pedig ez a sors lép ki. Szeretném hinni, hogy változtathatsz rajta, de biztosat nem tudok mondani. Lehet, hogy küzdeni fogsz érte, hogy ne így legyen, de a sors mégis utolér. Ám az is elképzelhető, hogy sikerül megforgatnod a nagy homokórát. Végtére is a valóságot még maga a kelő Nap sem ismeri. Elképzelhető, hogy minden jobb lesz, de az is lehetséges, hogy a verem legmélyére süllyedsz majd.

A róka elhallgatott, s figyelmesen nézte a fiút. Már nem ugyanaz a gyerek állt előtte, mint aki kijött a kunyhóból. Ez a fiú már száraz, érdes homokot lélegzett, s a sivatagi szél sem csillapíthatta tüzelő belsejét.

– Azt mondtad, anyám holnap mást fog szeretni – szólalt meg hirtelen – Ki az?

– Ugyan a tudatlanság néha áldás, de mivel érdekel a történeted végkifejlete, elárulom neked ezt. Akit keresel, az nem más, mint aki régebben oly sokat volt melletted. Az a férfi, aki szeretett, és játszott veled, amikor a szüleid nem voltak ott. Íme, hát lelked mostantól rá vadászik. Azt, hogy hol találod, nem kell megmondanom, hiszen tudod. A bejárat mellett még egy szablyát is találsz, amellyel könnyebb dolgod lesz.

A fiú szó nélkül megfordult, s határozott léptekkel a tábor felé indult, de a róka még utána szólt.

– Ám azt ne felejtsd el, ha kiölsz minden szeretetet magadból, soha nem lesz jó vége a történetednek.

A gyerek megtorpant, s a földet nézve habozni kezdett. Egy ideig még így álldogált, de végül továbbment, s elnyelte őt a sivatag hallgatag éjjele. A róka lehunyta szemét, egy mélyet szimatolt a levegőből, s eggyé vált a jövőt suttogó, rettegő szellővel.

Rá kellett döbbennem, a fiú álmodta a rókát, a róka a fiút, s én mindhármunkat.

 

Like This!

Hozzászólások
  1. Aryx szerint:

    Na ez az írásod már sokkal jobban elnyerte a tetszésemet. 🙂 Szeretem az olyan történeteket, amik letisztult, akciómentes eszközökkel képesek fenntartani a figyelmet. Amit a másik irományodból hiányoltam, azt itt megkaptam: a Stílust. A sztori is szívhez szólóbb volt, a gyereket sajnáltam, a róka pedig mindvégig titokzatos maradt.
    Persze stilisztikailag ebbe is bele lehet kötni pár helyen (pl. ha valaki sír, sosem hullat esőcseppeket), de amúgy nagyjából rendben van a dolog. Viszont a vége kicsit zavaros volt nekem, egyszerű olvasó számára, de ez legyen a legnagyobb gond, majd elolvasom mégegyszer. Mindent összegezve szerintem ebbe az irányba kell elindulnod, ha írói pályára akarsz lépni. Fiatal vagy, és van benned annyi potenciál, hogy még sok ilyen, ill. ennél jobb novellákkal örvendeztesd meg a népet. Sok sikert a továbbiakban, ha lesznek újak, figyelni fogom ezt az oldalt.

  2. voogergo szerint:

    El se tudod képzelni mennyire szeretem és egyszerre utálom ezt a novellát. Szeretem, mert az emberek általában kedvelik, s sikerült publikálnom is. Viszont utálom, mert az emberek általában kedvelik, s hasonlókat várnak tőlem. Mivel ez a novella a többihez képest új, ezért jelenpillanatban egy igen erős nyomásként nehezedik rám.

    Mindenesetre örülök, hogy tetszett és ismét köszönöm a hozzászólásodat. Az meg, hogy a végét nem teljesen értetted nem gond. Ha mindent értene mindenki, akkor mi maradna nekem? 😉

  3. Merci szerint:

    Nagyon tetszik az írásod 🙂

  4. voogergo szerint:

    Köszönöm szépen. 🙂

  5. Anna szerint:

    Szia Gergő!

    Ezt a kis kritikát meg kell osztanom Veled, és mivel bárki elolvashatja, ezért másokkal is:)

    A történet nem egyszerű, és ezáltal épp nagyszerű is, nagyon tetszik. Szomorú, a mai valóságba átültethető, és érthető. Jól írsz, tetszik a stílusa, de vannak benne elég alapvető hibák, amiken ha dolgoznál, akár nagyon jó íróvá válhatnál. A szavakkal tudsz bánni, méghozzá igen jól, de sok a giccs. Olyan mondatokat füzérét olvashatom itt, amik nagyon jól meg vannak szerkesztve, de elég lenne a fele is. Egyik választékosabban megfolamzaott sor követi a másik választékosan megfogalmazott sort…kissé mesterkélt. Ha visszafognál ebből, akkor zseniális lenne. És még egy apróság a végére: Az utolsó mondat Szabó Lőrinc mondata, amelyet nem érdemes átvenni, hiszen mindenki, aki olvasott, aki ismeri kicsit is költészetét, Őt látja benne. Az a mondat elgondolkodtató, lezárásnak tökéletes, de ha másként fogalmaztad volna meg, akkor nem Ő jutna eszébe az embereknek.

    Na, most, hogy jól kiosztottalak, jöjjön a jobbik része:
    Ez a novella úgy gondolom, hogy Te vagy. És ha magadat adod ki, akkor az emberek ilyennek látnak majd. De valóban ilyen vagy, vagy ez csak egy kép? Én jól látlak, és mások jól látnak-e Téged?

    Mindezek ellenére – és itt most egyben bocsánatot is kérek a keményen megfogalmazott véleményemért – de nagyon tetszik amit alkottál. Tehetséges vagy, és ezt a tehetséget nyersen és még formálatlanul olvashatják azok, akik Tőled olvasnak. Dolgozz rajta, hogy megtanuld az írás mesterségét, és akkor nagyon sokra viszed majd. Nem pénz, nem ház, nem autó, nem család, nem gazdagság. Sokkal több, amiről remélem, hogy Te is tudsz. Magadat teszed jobbá, és gazdagabbá – nem anyagi javakkal – hanem lelikiekkel. Büszke vagyok rá, hogy ismerhetlek, hogy a barátom vagy, és hogy az évek során ennyi midnent láthattam Tőled – jót is, rosszat is – és talán a legjobbak közé tartozik ez a novella. Gratulálok!:)

    (szeretlek..:P)

    Nővéred – anyád, vagy hívj aminek akarsz:D (a pszichopata a margitszigeti sörözésekről…remélem még megismersz:D)

  6. voogergo szerint:

    Elsősorban köszönöm a hosszabb kritikát. Hasznos és érdekes volt olvasni, bár a nagy részét már elmondtad a könyvbemutató után.

    Lehet, hogy sok lett benne a mesterkélt mondat, a giccs, de ez alapvetően nem a stílusom része. Ha olvasol tőlem mást is, akkor ott tisztán láthatod, hogy azokban már messze nincs ennyi. De ez a novella egy álom és magától értetődően giccses egy csöppet. Bár igazából ezt most csak úgy mondom, hisz próbálom megmagyarázni miért lett ilyen. Lehet, hogy ez így nem is igaz, de mégis csak jobban néz ki, mintha megint azt mondom, hogy ez most így alakult.

    Az utolsó mondatról csak annyit, hogy nem Szabó Lőrinc, hanem Buddha. 🙂 Ezt a technikát intertextualitásnak hívják és Szabó Lőrinc is csak úgy alkalmazta mint én. Amúgy ez a mondat elég sok embert oszt meg. Van aki szerint csak azért jó az egész novella, mert az ott van a végén, és vannak akik veled értenek egyet.

    Hogy ki vagyok én pontosan az egy jó kérdés. Remélem az írás egy olyan dolog, aminek a segítségével egyszer majd tudok válaszolni erre.

    A kritikád egyáltalán nem volt kemény, sőt kifejezetten jó volt azért, mert bővebben kifejtetted mit gondolsz a szövegről. Inkább én kérek elnézést azért, hogy a válaszom egy rakás mellébeszélés lett. 🙂

  7. Tristan szerint:

    Látom nem szorulsz védelemre, mégis melléd kell álljak. Nem értek egyet a kritikákkal.
    “pl. ha valaki sír, sosem hullat esőcseppeket” – Dehogynem. Én is szoktam, csak letagadom “nem sírok, csak az eső…”
    “a vége kicsit zavaros volt nekem, egyszerű olvasó számára” – Felmerült bennem a kérdés, valóban egyszerű olvasóknak szól?:)
    “ebbe az irányba kell elindulnod” – Remélem nem hallgatsz másokra, és járod tovább a saját utad (rám se hallgass:) )
    “Egyik választékosabban megfogalmazott sor követi a másik választékosan megfogalmazott sort…kissé mesterkélt” – Így van, és ennek éppen így is kell lennie, de ezt már Gergő is megmondta, ez egy álom. Kristálytiszta káosz
    “Az a mondat elgondolkodtató, lezárásnak tökéletes” – Lehet mégiscsak bennem van a hiba. Nem vagyok “olvasott” ember, engem nem elgondolkodtatott, mosolyogtam rajta, és Szabó Lőrinc eszembe se jutott…igaz Buddha sem:)

    • voogergo szerint:

      Nos igen, próbálom azért megvédeni magamat, de alapvetően nem zavarnak a negatív kritikák. Úgy gondolom, hogy ami nem osztja meg az emberek véleményét, azt értelmetlen volt elkészíteni.

      Ennek ellenére nagyon köszönöm a védelmet. Úgy hiszem, eljön majd az idő, amikor nem tudok magam válaszolni a támadásokra, és akkor csakis a hozzád hasonló olvasókra számíthatok. 🙂

  8. Betti szerint:

    Ezt még kihagytam, hogy legyen mit olvasnom unalmas óráimban, én nem bántam meg 🙂 Nekem tetszett. Én csak elolvastam, semmi negatívat nem írok, mert alapból nem keresetem benne. Szép volt, jó volt.Írjál még sokat 🙂

    Én verseket írok és most csináltam neki egy oldalt: http://kekparduc.mlap.hu/
    írnál légyszíves véleményt egy pár darabról?Nagyon megköszönném.
    Mindenki véleményére kíváncsi vagyok.:)

    • voogergo szerint:

      Örülök, hogy tetszett, és igyekszem még sokat írni. 🙂

      Amúgy tudom, hogy verseket írsz, és nagyon jó ötletnek tartom, hogy csináltál egy saját weboldalt. Szerintem sok előnye van. A napokban majd írok véleményt is. 🙂

      • Betti szerint:

        Előre is köszönöm 🙂

        • voogergo szerint:

          Hát szerettem volna oda kommentelni, viszont az oldal nem szeretett engem, s hiába próbáltam nem engedett normálisan regisztrálni. Egyszerűen képtelen voltam aktiválni a fiókot, mert valami linkösszetevő hibás volt. Szóval jöjjön ide a véleményem:

          Mint már sokszor mondtam, nem értek a lírához, valahogy nem az én világom, de azt meg tudom állapítani, hogy egyre jobban írsz. Minél későbbi versedet olvastam, annál kiforrottabbnak, igényesebbnek éreztem a szöveget, így azt mondanám neked, hogy jó irányba haladsz. Csak így tovább! Azt is megkockáztatnám, hogy még egy kis idő, és érdemes lenne újra elővenni a műhelyhez való csatlakozásod kérdését, amennyiben érdekel még a dolog.
          Mellesleg az én kedvencem az “Utolsó adag” lett. 🙂

Szólj hozzá!